پاتوقی برای دانشجویان شهرسازی

با سلام به جمع ما خوش آمدید این تارنما بهانه ای برای جمع بودن ماست لحظه های خوب و مفیدی را سپری کنید مدیریت وبگاه سیمای شهر
:: پروفایل مدیر وبلاگ
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
شهردار قم در جمع دانشجویان دانشگاه پیام نور قم: توجه به وضعیت سیما و منظر شهر قم را از فرمایشات مقام معظم رهبری احصاء نموده ایم

شهردار کلانشهر قم صبح امروز به همراه برخی از مدیران شهرداری با حضور در دانشگاه پیام نور قم با حجت الاسلام والمسلمین دکتر کرمی ریاست دانشگاه و اعضاء انجمن علمی شهرسازی دانشگاه پیام نور قم دیدار و  به بحث و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل شهرداری قم؛در نشستي كه پيش از ظهر امروز با حضور دلبري شهردار كلانشهرقم و برخي از مديران شهرداري قم و حجت الا سلام والمسلمين دكتر کرمی ریاست دانشگاه پیام نور قم و اعضاء انجمن علمی شهرسازی دانشجویان دانشگاه پیام نور برگزار شد؛شهردار گفت: توجه به وضعیت سیما و منظر شهر قم را از فرمایشات مقام معظم رهبری احصاء نموده ایم.

شهردار كلانشهر قم تصريح كرد:ما افتخار می‌کنیم که خدمتگزار مردم شهر کریمه اهل بیت(س) هستیم و خداوند متعال را شاکریم که در این روز از دانشگاه پیام نور استان که با همت بالا و نیت خیر و تلاش قابل تحسین مدیران آن كه خدمات قابل توجهی به کشور جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام ارائه نموده‌اند بازدید مي نمایيم و اميدواريم این خدمات توسعه یابد.

دلبري ضمن قدرداني از مسئولين دانشگاه پیام نور قم  جهت آموزش دانشجویان و پرورش تفکر و ایده‌های نو و همچنین جلوگیری از مخدوش شدن سطح علمی بيان داشت: شهرداری امکانات خوبی دارد و برای بهره گیری از این امکانات نیاز به یک مغز ‌افزار است که این مورد در دانشگاه‌ها تحقق می‌یابد و ما آمادگی لازم را برای همکاری با اين دانشگاه را داریم.

شهردار كلانشهر قم در اين جلسه بر تعامل بيشتر شهرداري قم با دانشگاهها و مراكز فرهنگي استان بويژه دانشگاه پیام نور قم تاكيد كرد و اظهار داشت:هر چه تعامل شهرداري با دانشگاهها و مراكز فرهنگي بيشتر باشد قطعا هزينه هاي شهرداري كمتر خواهد شد و ما در مجموعه مديريت شهري به اين مهم اعتقاد راسخ داريم.

دلبري با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سفر به شهر مقدس قم در سال۸۹ اظهار داشت:مقام معظم رهبری بر توجه ویژه به معماری اسلامی،رضایتمندی مردم،بین المللی شدن شهر قم،توجه ویژه به چهره شهر و زیباسازی تاکید نمودند و ما سعی کردیم به رهنمودهای معظم له عمل نماییم وامیدواریم با همکاری مجموعه علم وعمل هرچه سریعتر به جهان شهر شیعی که مد نظر مقام معظم رهبری است، برسیم.

وی بهره گیری از علم و دانش و تجربیات اساتید و دانشجویان  را در پیشرفت شهر بویژه فرهنگ شهرنشینی مهم ارزیابی کرد و افزود:تعامل مديريت شهري با دانشگاهها و مراكز فرهنگي استان باعث به ثمر نشستن برنامه هاي شهرداري خواهد شد چرا كه اگر فرهنگسازي به نحو درست و مطلوب انجام پذيرد از بسياري مشكلات پيش روي مديريت شهري كاسته خواهد شد زیرا دانشگاهها بازوان خوبی برای مدیریت شهری محسوب هستند.

ايشان با اشاره به اينكه شروع و توسعه مباحث فرهنگي از مراكز علمي و فرهنگي از جمله مدارس و دانشگاهها كمك بسيار زيادي به مجموعه مديريت شهري خواهد كرد؛ اذعان داشت:رويكرد ما در مديريت شهري بر اين است اگر محدوديتها و نواقص را در مراكز علمي و فرهنگي برطرف نماييم در واقع كمك بزرگي به خودمان در مجموعه مديريت شهري نموده ايم.

در این دیدار تعدادی از دانشجویان عضو انجمن شهرسازی دانشگاه پیام نور استان به نمایندگی از سایر اعضاء سئوالات خود را در حوزه های مختلف مسائل عمرانی،حمل ونقل درونشهری و ترافیکی،شهرسازی،زیباسازی،جذب سرمایه گذاری،امکانات تفریحی و اقامتی،خدمات شهری،بازگشایی معابر ،پژوهشگاه مدیریت شهری و پزوهشکده معماری اسلامی و سایر مسایل شهری مطرح نموده که شهردار به سئوالات آنها پاسخ داد.

در اين ديدار راههاي تعامل و ارتباط بيشتر مديريت شهري و دانشگاه پیام نور بررسي شد و در پايان اين جلسه شهردار كلانشهر قم از نمایشگاه دستآوردهای دانشجویان رشته معماری و شهرسازی دانشگاه پیام نور بازدید کرد.

۱۳۹۲/۰۲/۱۸
اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شهرداری قم


مترو قم قربانی مونوریل شد
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 11 / 2 / 1392

 

روند ساخت مترو قم به دلیل نبود اعتبار در ایستگاه نخست آن متوقف شده و این طرح مهم شهری كه اجرای آن یكی از مهم‌ترین آرزوهای شهروندان است در كش و قوس‌های سیاسی مسئولان دولتی، قربانی مونوریل شد.
روند ساخت مترو قم به دلیل نبود اعتبار در ایستگاه نخست آن متوقف شده و این طرح مهم شهری كه اجرای آن یكی از مهم‌ترین آرزوهای شهروندان است در كش و قوس‌های سیاسی مسئولان دولتی، قربانی مونوریل شد.

به گزارش مهر، طرح قطار شهری قم قرار است غربی ترین نقطه شهر را به شرقی ترین نقطه متصل كند. مسیر اجرای این طرح از بلوار كشاورز تا جمكران است كه حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مسیر این طرح قرار دارد.

البته این خط A قطار شهری قم است و قرار بود خط B هم از شمال به جنوب قم اجرایی شود كه با ورود طرح مونوریل، اراده‌ای در بین مسئولان برای اجرایی شدن این خط وجود ندارد.

در آغاز اجرایی شدن طرح مترو، اعتبار قابل توجهی برای حفاری اختصاص یافت كه شهرداری از دو جبهه شرقی و غربی اقدام به حفاری به صورت دستی و سنتی كرد و پس از گذشت چند ماه، دستگاه حفاری TBM تهیه و برای سرعت دادن به حفاری‌ها وارد چرخه كاری قطار شهری می‌شود.

اما كم كم همان مشكلی كه دامن گیر بیشتر طرح های شهری می‌شود، برای طرح مترو هم نمایان شد، به گونه‌ای كه اعتراض مسئولان شهری و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر را در پی داشته است.



:: موضوعات مرتبط: اخبار شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
نقاشی های 3 بعدی کف خیابان
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 31 / 1 / 1392

 

برای دیدن عکس ها به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، ،
:: ادامه مطلب
معرفی خانه زند
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 31 / 1 / 1392
خانه زند

خانه تاریخی زند در مرکز بافت قدمی شهر قم در محله گذر قلعه در خیابان چهار مردان قرار دارد این بنای تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار با قدمت 130 ساله می باشد.

 



:: موضوعات مرتبط: قم شناسی، ،
:: ادامه مطلب
اشکال «شهرسازی» در لایحه بودجه ۹۲
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 31 / 1 / 1392
اشکال «شهرسازی» در لایحه بودجه ۹۲

مرکز پژوهش های مجلس نواقص بودجه کل کشور در بخش مسکن را تشریح کرد: اشکال «شهرسازی» در لایحه بودجه ۹۲
سه تکلیف قانونی دولت مرتبط با بافت فرسوده، در لایحه بودجه سال آینده دیده نمی شود/ شروط مرکز پژوهش ها برای ادامه مسکن مهردر سال۹۲: فقط در بافت فرسوده ساخته شود/ نکته قابل تامل لایحه بودجه: کاهش شدید منابع مسکن مهر

روزنامه دنیای اقتصاد در گروه مسکن امروز نوشت :  لایحه بودجه سال آینده کل کشور از منظر آنچه دولت برای دو حوزه «مسکن» و «شهرسازی» تدارک دیده است، نشان می دهد، از یک سو تکالیفی که قوانین بالادستی –از جمله قانون برنامه پنجم- برای دولتمردان در این دو حوزه تعیین کرده است، در متن لایحه بودجه۹۲ رعایت نشده است و از سوی دیگر برای مهم ترین طرح مدنظر خود دولت –مسکن مهر- منابع و اعتبارات پیش بینی شده به شدت کاهش پیدا کرده است.



:: موضوعات مرتبط: اخبار شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
الزامات یک مجسمه شهری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 31 / 1 / 1392
الزامات یک مجسمه شهری

در گیرودار زندگی پر دغدغه امروز، در ازدحام این همه بتن و آهن و سیمان، خیابان و اتومبیل و باز ازدحام که بی‌وقفه بر ما و زندگی و روحمان تاثیر می‌گذارند، چاره‌ای نیست جز تلطیف فضای زندگی جمعی و دستاویز قرار دادن هنر برای کمی دلپذیرتر‌شدن محیط زندگی اجتماعی بخصوص در کلانشهرها. از آنجا که هنر در زمینه‌ای به ابعاد و عظمت یک شهر می‌تواند در تزئینات و جزئیات نمودی داشته باشد، پس مجسمه‌های شهری به عنوان عناصری هنری و البته مفهوم‌گرا می‌توانند راهکاری برای تغییر سیمای هر شهر باشند.

ضرورت ایجاد فضاهای حجمی و نیاز به بهره‌مندی شهروندان از هنر و دلایلی شبیه به این به برگزاری سمپوزیوم مختلف داخلی و بین‌المللی مجسمه‌های شهری در کلانشهر تهران انجامیده و مجسمه‌های برگزیده در این سمپوزیوم ها نیز هم اکنون در نقاط مختلف شهر و بیشتر آنها در باغی به نام باغ هنر در معرض دید قرار خواهند گرفت اما انگار هنوز تا دریافت بهترین کارکردها از مجسمه‌های شهری بخصوص در تهران راه بسیار پیش‌روست…



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
واندالیسم
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 31 / 1 / 1392

واندالیسم

مقدمه و طرح مساله

در عصرحاضرخشونت و پرخاشگری به یکی از مسایل اجتماعی مهم و درخور توجه جوامع تبدیل شده است. افراد و گروه‌های زیادی به دلایل و بهانه‌های گوناگون با درگیر شدن در فرآیندهای خشونت‌آمیز آسیب‌های فراوانی را به خود و سایرین وارد می‌کنند. پدیده خشونت جمعی در زمان‌ها و مکان‌های دیگری و گاه در ابعادی بسیار گسترده‌تر بروز می‌کند که نتیجه آن، تخریب اموال عمومی، صدمات جانی و مالی افراد ماجراجو و حتی بی‌طرف و یا عابران و غیره است. از این رو، شناخت همه جانبه پدیده خشونت، بویژه از ابعاد روان‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناختی، به منظور دستیابی به راهکارهای اصولی برای پیشگیری و نیز کنترل آن از دغدغه‌های اساسی جوامع دموکراتیک است.

تحقیقات زیادی حاکی از آنست که وجود یک عامل ریسک(Risk Factor)در یک فرد به تنهایی نمی‌تواند موجب بروز رفتار ضد اجتماعی و خشونت بار بشود. عوامل متعددی لزوماً باید با هم ادغام شوند تا در یک دوره زمانی مربوط به رشد فرد و تحول به دوره بلوغ و بزرگسالی رفتار وی را شکل ویژه‌ای بخشند.عوامل ریسک به عواملی اطلاق می‌شوند که شواهد قوی برای ارتباط علمی آنها با یک مساله یا پدیده خاص عواملی چون: بیکاری و فقدان درآمد کافی برای زندگی، بویژه برای تامین امکانات ورزشی، تفریحی، و گذران سالم اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان که نیاز مبرم و انکار ناپذیری برای آن به مانند نیاز گیاه به آب، دارند، و یا شرایطی چون غربتی بودن، طرد شدگی، اخراج از مدرسه و یا اجبار در ترک تحصیل، احساس بی عدالتی/بی قدرتی اجتماعی، نبود خانواده حمایت گر و قابل اتکا، احساس محرومیت/ناکامی در برآورده شدن خواسته ها و آمال کوچک و بزرگ و عواملی نظیر اینها می توانند فرد را در مسیر حوادث و شرایط نامطلوب و خطرآفرین قرار دهند. بویژه اگر الگوهای یادگیری اجتماعی و گروه های نقش آفرین مناسبی در اختیار نباشد، احتمال الگوپذیری و مدل سازی منفی و ناسالم برای جوان فراهم تر می شود و زمینه مناسبی برای رفتارهای نابهنجار و ضد اجتماعی فراهم می گردد



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
دعوت به همکاری
نویسنده :
تاریخ : 17 / 1 / 1392

 با سلام

 از دوستانی که در زمینه ی صفحه آرایی نشریه مهارت و تخصص دارند دعوت به همکاری می شود.

علاقه مندان میتوانند در قسمت نظرات همین پست یا ایمیل زیر اعلام آمادگی نمایند.

Novin_arg@yahoo.com



بررسی سیر تاریخی شهرنشینی و تمرکز شهری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 18 / 12 / 1391

اولین شهرهای جهان در حدود ۵۵۰۰ سال پیش پدید آمدند که این زمان، شامل تمام تاریخ نوشته شده بشر می‌شود؛ چرا که ثبت وقایع تاریخی با پیدایش شهر توام بوده است.

شهرها هرچند نسبت به تاریخ زندگی بشر عمر کوتاهی دارند (۵۵۰۰ سال در برابر نیم میلیون سال)؛ اما در طی همین عمر کوتاه مبدل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بشری شده‌اند. درحالی که شیوه زندگی شهری تبدیل به شیوه زندگی غالب شده است و در آینده‌ای نه چندان دور بیش از ۹۰ درصد انسان‌ها در شهرها ساکن خواهند شد؛ اما این نوع زندگی با مشکلات و مخاطرات خاص خودش نیز همراه بوده است.
بزرگ‌ترین و عمده‌ترین مشکل شهرنشینی موضوع تراکم و تمرکز بیش از حد و ظرفیت است که مخاطرات هویتی، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی را در پی داشته و دارد. سال‌ها است که اندیشمندان مدیریت و برنامه‌ریزی شهری به دنبال راهکارهای مناسب در جهت تمرکزدایی به خصوص در کلانشهرها هستند.

در این سلسه نوشتار قصد داریم با بررسی تاریخی پیدایش و تحولات شهر و شهرنشینی و توجه به نظریات و الگوهای آن، به تبیین مساله تمرکز و ضرورت تمرکزدایی پرداخته و در انتها با توجه به تجارب جهانی، راهکارها و روش‌های تمرکززدایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این نوشتار توجه و تمرکز خاصی به وضعیت ایران و شهرها و کلانشهرهای ایرانی، به خصوص تهران خواهد داشت.



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، تاریخ جهان، ،
:: ادامه مطلب
آشنایی با مبانی برنامه ریزی مسکن
نویسنده :
تاریخ : 14 / 12 / 1391

تعاریف مسکن

تعریف مسکن از این جهت برای سیاست پژوهان به ویژه در کشور های جهان سوم اهمیت راهبردی دارد که ممکن است بسیاری از آن چه که در آمار موجود و یا برنامه ریزی های آینده مسکن تلقی می شود در برخی از تعاریف به کلی مصداق یک واحد مسکونی نباشد. از این رو یکی از مهم ترین پرسش هایی که در ابتدای بررسی های یک خبرنگار سیاستی و یا یک سیاست پژوه باید مورد توجه قرار گیرد، پرسش از تعریف مسکن است.

به دلیل گستردگی وپیچیدگی مفهوم مسکن و ابعاد متنوع آن نمی توان تعریف واحدی از آن ارائه داد. به طور کلی «مسکن» به عنوان مکان فیزیکی، سرپناهی است که نیازهای اجتماعی، روانی و امنیتی اعضای خانواده درآن تأمین می شود. مفهوم مسکن علاوه بر مکان فیزیکی، کل محیط مسکونی را نیز دربر می گیرد که شامل کلیه خدمات و تسهیلات ضروری موردنیاز برای به زیستن خانواده و طرح های اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است.

در دومین اجلاس اسکان بشر "Habitat" که درتاریخ ۱۹۹۶ در استانبول برگزارشد، مسکن مناسب چنین تعریف شده است: « سرپناه مناسب تنها به معنای وجود یک سقف بالای سرهر شخص نیست؛ سرپناه مناسب یعنی آسایش، فضای مناسب، دسترسی فیزیکی و امنیت مناسب، امنیت مالکیت، پایداری و دوام سازه ای، روشنایی، تهویه و سیستم گرمایی مناسب، زیرساخت های اولیه مناسب از قبیل آبرسانی، بهداشت و آموزش، دفع زباله، کیفیت مناسب زیست محیطی، عوامل بهداشتی مناسب، مکان مناسب و قابل دسترسی از نظر کار و تسهیلات اولیه است، که همه ی این موارد باید با توجه به استطاعت مردم تامین شود



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: مسکن, برنامه ریزی مسکن , مبانی مسکن, آشنایی با مبانی برنامه ریزی مسکن ,
:: ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 23 صفحه بعد
 

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 31
بازدید هفته : 39
بازدید ماه : 251
بازدید کل : 39512
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 673
تعداد آنلاین : 1