پاتوقی برای دانشجویان شهرسازی

با سلام به جمع ما خوش آمدید این تارنما بهانه ای برای جمع بودن ماست لحظه های خوب و مفیدی را سپری کنید مدیریت وبگاه سیمای شهر
:: پروفایل مدیر وبلاگ
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
مدیریت زباله در کشور های مختلف
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 26 / 6 / 1392

 

معمولا کشورهای صنعتی دارای بالاترین نرخ در تولید زباله هستند چرا که تولید و مصرف کالا در این کشورها بالاست اما نکته اساسی که از شاخصه های توسعه نیز هست در صد بازیافت وفرهنگ مدیریت زباله است.
۶۰ درصد زباله‌های خانگی بریتانیا قابل بازیافت یا تغییر کاربری است اما در انگلیس تنها ۱۷٫۷ درصد زباله‌ها بازیافت می‌شوند و ۷۸ درصد آن دفن می‌شوند. این در شرایطی است که روزانه بیش از ۵٫۳ میلیون تن زباله در جهان تولید می‌شود که ایرانی‌ها با میانگین سرانه روزانه ۷۰۰ گرم، ۴۰هزار تن زباله در روز تولید می‌کنند.

در ادامه به بررسی دفع پسماندها و زباله در سایر کشور ها خواهیم پرداخت



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ، ، ،
:: برچسب‌ها: دفع پسماند زباله ها, سایت شهرسازی, مقاله , دانلود,
:: ادامه مطلب
مدیریت شهری در کشور های مختلف
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 9 / 4 / 1392
الگوهای جهانی مدیریت شهری در كشورهای مختلف

الگوهای جهانی مدیریت شهری در کشورهای مختلف با توجه به حاکمیت سیاسی آنها متفاوت است. این الگو بر حسب این که مدیران محلی در شهرها و مدیران روستایی در روستاها چه میزان اختیاراتی دارند، متفاوت است.

با این حال، کشورهای مختلف در مدیریت و برنامه ریزی های شهری خود، محورها و ارکان مشخص شده از سوی سازمان ملل را مدنظر قرار می دهند.

«مفهوم مدیریت شهری، گسترده تر از مفاهیم ترکیبی است و می توان در سطح وسیع این طور بیان کرد که مدیریت شهری درباره حکومت های محلی و یا در حد وظایف شهرداری ها به کار می رود.»
دکتر غلامرضا لطیفی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این مطلب می گوید: «سازمان های محلی که با عنوان شهرداری ها از آنها نام می بریم، به طور عمده بعد از وقوع انقلاب صنعتی مطرح می شوند و ابتدا در اروپا و سپس در آمریکا و نیز سایر کشورها تسری می یابند.»
وی می افزاید: «براساس برنامه مدیریت شهری که از سوی سازمان ملل مشخص شده است، ۵ محور برای کشورها در قرن ۲۱ در نظر گرفته شده است: مدیریت زمین شهری، مدیریت زیرساخت های شهری، مدیریت امور مالی شهرداری ها، مدیریت محیط زیست شهری و ریشه کن سازی فقر شهری.»



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
بررسی نظریات اندیشمندان ( کوین لینچ)
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 9 / 4 / 1392

” لینچ ” از شهرسازان معاصر می باشد , که بر روی مفاهیم ادراکی فضا و تصورات ذهنی استفاده کنندگان از این فضا کار کرده است. هدف ” لینچ ” خوانایی و نمایانی شهر و فضاهای شهری است. او برای درک خوانایی شهر به مردم رجوع می کند و در پی آن است که از تصورات ذهنی و پس زمینه های فکری آن ها به این مهم قائل شود که چگونه شهری خوانا می شود. ” لینچ ” عقیده دارد که درک مردم از شهر صحنه هایی مقطعی و بریده بریده است و این تصوری خوانا در ذهن به جا نمی گذارد. بلکه فضاهای شهری باید تسلسل و پیوستگی داشته باشد تا بتواند صحنه هایی پیوسته زنده و روشن در ذهن بگذارد. یک تصویر عمیق که حاکی از نقش اجتماعی مردم است. تصویری که احساس امنیت به فرد می دهد و عمق و شدت تجارب انسانی را افزون می کند. در واقع درک تصویر حاصل ارتباط دوجانبه بین ناظر و محیط است. ناظر عوامل بصری که برای او مهم تر است را به ذهن می¬سپارد. بر آن حدی می نهد و آن را مطابق میل خود تغییر می دهد. به همین دلیل است که درک یک فضا از سوی افراد مختلف ، متفاوت است. اما ” لینچ ” در پی درک تصور ذهنی مشترک از محیط است. تصوری که برای همه توانا و قابل درک باشد. در واقع لینچ در پی یافتن نظمی است ، اما نه نظم نهائی ، بلکه نظمی گشوده که مدام رشد و توسعه می یابد.



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
الزامات یک مجسمه شهری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 31 / 1 / 1392
الزامات یک مجسمه شهری

در گیرودار زندگی پر دغدغه امروز، در ازدحام این همه بتن و آهن و سیمان، خیابان و اتومبیل و باز ازدحام که بی‌وقفه بر ما و زندگی و روحمان تاثیر می‌گذارند، چاره‌ای نیست جز تلطیف فضای زندگی جمعی و دستاویز قرار دادن هنر برای کمی دلپذیرتر‌شدن محیط زندگی اجتماعی بخصوص در کلانشهرها. از آنجا که هنر در زمینه‌ای به ابعاد و عظمت یک شهر می‌تواند در تزئینات و جزئیات نمودی داشته باشد، پس مجسمه‌های شهری به عنوان عناصری هنری و البته مفهوم‌گرا می‌توانند راهکاری برای تغییر سیمای هر شهر باشند.

ضرورت ایجاد فضاهای حجمی و نیاز به بهره‌مندی شهروندان از هنر و دلایلی شبیه به این به برگزاری سمپوزیوم مختلف داخلی و بین‌المللی مجسمه‌های شهری در کلانشهر تهران انجامیده و مجسمه‌های برگزیده در این سمپوزیوم ها نیز هم اکنون در نقاط مختلف شهر و بیشتر آنها در باغی به نام باغ هنر در معرض دید قرار خواهند گرفت اما انگار هنوز تا دریافت بهترین کارکردها از مجسمه‌های شهری بخصوص در تهران راه بسیار پیش‌روست…



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
واندالیسم
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 31 / 1 / 1392

واندالیسم

مقدمه و طرح مساله

در عصرحاضرخشونت و پرخاشگری به یکی از مسایل اجتماعی مهم و درخور توجه جوامع تبدیل شده است. افراد و گروه‌های زیادی به دلایل و بهانه‌های گوناگون با درگیر شدن در فرآیندهای خشونت‌آمیز آسیب‌های فراوانی را به خود و سایرین وارد می‌کنند. پدیده خشونت جمعی در زمان‌ها و مکان‌های دیگری و گاه در ابعادی بسیار گسترده‌تر بروز می‌کند که نتیجه آن، تخریب اموال عمومی، صدمات جانی و مالی افراد ماجراجو و حتی بی‌طرف و یا عابران و غیره است. از این رو، شناخت همه جانبه پدیده خشونت، بویژه از ابعاد روان‌شناسی اجتماعی و جامعه‌شناختی، به منظور دستیابی به راهکارهای اصولی برای پیشگیری و نیز کنترل آن از دغدغه‌های اساسی جوامع دموکراتیک است.

تحقیقات زیادی حاکی از آنست که وجود یک عامل ریسک(Risk Factor)در یک فرد به تنهایی نمی‌تواند موجب بروز رفتار ضد اجتماعی و خشونت بار بشود. عوامل متعددی لزوماً باید با هم ادغام شوند تا در یک دوره زمانی مربوط به رشد فرد و تحول به دوره بلوغ و بزرگسالی رفتار وی را شکل ویژه‌ای بخشند.عوامل ریسک به عواملی اطلاق می‌شوند که شواهد قوی برای ارتباط علمی آنها با یک مساله یا پدیده خاص عواملی چون: بیکاری و فقدان درآمد کافی برای زندگی، بویژه برای تامین امکانات ورزشی، تفریحی، و گذران سالم اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان که نیاز مبرم و انکار ناپذیری برای آن به مانند نیاز گیاه به آب، دارند، و یا شرایطی چون غربتی بودن، طرد شدگی، اخراج از مدرسه و یا اجبار در ترک تحصیل، احساس بی عدالتی/بی قدرتی اجتماعی، نبود خانواده حمایت گر و قابل اتکا، احساس محرومیت/ناکامی در برآورده شدن خواسته ها و آمال کوچک و بزرگ و عواملی نظیر اینها می توانند فرد را در مسیر حوادث و شرایط نامطلوب و خطرآفرین قرار دهند. بویژه اگر الگوهای یادگیری اجتماعی و گروه های نقش آفرین مناسبی در اختیار نباشد، احتمال الگوپذیری و مدل سازی منفی و ناسالم برای جوان فراهم تر می شود و زمینه مناسبی برای رفتارهای نابهنجار و ضد اجتماعی فراهم می گردد



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
بررسی سیر تاریخی شهرنشینی و تمرکز شهری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 18 / 12 / 1391

اولین شهرهای جهان در حدود ۵۵۰۰ سال پیش پدید آمدند که این زمان، شامل تمام تاریخ نوشته شده بشر می‌شود؛ چرا که ثبت وقایع تاریخی با پیدایش شهر توام بوده است.

شهرها هرچند نسبت به تاریخ زندگی بشر عمر کوتاهی دارند (۵۵۰۰ سال در برابر نیم میلیون سال)؛ اما در طی همین عمر کوتاه مبدل به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های بشری شده‌اند. درحالی که شیوه زندگی شهری تبدیل به شیوه زندگی غالب شده است و در آینده‌ای نه چندان دور بیش از ۹۰ درصد انسان‌ها در شهرها ساکن خواهند شد؛ اما این نوع زندگی با مشکلات و مخاطرات خاص خودش نیز همراه بوده است.
بزرگ‌ترین و عمده‌ترین مشکل شهرنشینی موضوع تراکم و تمرکز بیش از حد و ظرفیت است که مخاطرات هویتی، زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی را در پی داشته و دارد. سال‌ها است که اندیشمندان مدیریت و برنامه‌ریزی شهری به دنبال راهکارهای مناسب در جهت تمرکزدایی به خصوص در کلانشهرها هستند.

در این سلسه نوشتار قصد داریم با بررسی تاریخی پیدایش و تحولات شهر و شهرنشینی و توجه به نظریات و الگوهای آن، به تبیین مساله تمرکز و ضرورت تمرکزدایی پرداخته و در انتها با توجه به تجارب جهانی، راهکارها و روش‌های تمرکززدایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

این نوشتار توجه و تمرکز خاصی به وضعیت ایران و شهرها و کلانشهرهای ایرانی، به خصوص تهران خواهد داشت.



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، تاریخ جهان، ،
:: ادامه مطلب
آشنایی با مبانی برنامه ریزی مسکن
نویسنده :
تاریخ : 14 / 12 / 1391

تعاریف مسکن

تعریف مسکن از این جهت برای سیاست پژوهان به ویژه در کشور های جهان سوم اهمیت راهبردی دارد که ممکن است بسیاری از آن چه که در آمار موجود و یا برنامه ریزی های آینده مسکن تلقی می شود در برخی از تعاریف به کلی مصداق یک واحد مسکونی نباشد. از این رو یکی از مهم ترین پرسش هایی که در ابتدای بررسی های یک خبرنگار سیاستی و یا یک سیاست پژوه باید مورد توجه قرار گیرد، پرسش از تعریف مسکن است.

به دلیل گستردگی وپیچیدگی مفهوم مسکن و ابعاد متنوع آن نمی توان تعریف واحدی از آن ارائه داد. به طور کلی «مسکن» به عنوان مکان فیزیکی، سرپناهی است که نیازهای اجتماعی، روانی و امنیتی اعضای خانواده درآن تأمین می شود. مفهوم مسکن علاوه بر مکان فیزیکی، کل محیط مسکونی را نیز دربر می گیرد که شامل کلیه خدمات و تسهیلات ضروری موردنیاز برای به زیستن خانواده و طرح های اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است.

در دومین اجلاس اسکان بشر "Habitat" که درتاریخ ۱۹۹۶ در استانبول برگزارشد، مسکن مناسب چنین تعریف شده است: « سرپناه مناسب تنها به معنای وجود یک سقف بالای سرهر شخص نیست؛ سرپناه مناسب یعنی آسایش، فضای مناسب، دسترسی فیزیکی و امنیت مناسب، امنیت مالکیت، پایداری و دوام سازه ای، روشنایی، تهویه و سیستم گرمایی مناسب، زیرساخت های اولیه مناسب از قبیل آبرسانی، بهداشت و آموزش، دفع زباله، کیفیت مناسب زیست محیطی، عوامل بهداشتی مناسب، مکان مناسب و قابل دسترسی از نظر کار و تسهیلات اولیه است، که همه ی این موارد باید با توجه به استطاعت مردم تامین شود



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: مسکن, برنامه ریزی مسکن , مبانی مسکن, آشنایی با مبانی برنامه ریزی مسکن ,
:: ادامه مطلب
اصول و مبانی برنامه ريزی شهری
نویسنده :
تاریخ : 13 / 12 / 1391

 

مقدمه :

گويا امروزه مسكن فقط بايد محلي يراي سكونت باشد نه براي آرامش روحي و رواني افراد خانوار :زيرا بسياري از سودجويان و ماده پرستان دنياي غرب ، منزلي طراحي مي كنند كه تنها تامين كننده سودشان باشد ، ديگر روح و روان براي آنها بي معنا شده است و اين دقيقا نقطه مقابل معماري ايراني و اسلامي است كه ديروز معمار ايراني ، بنايي ، خانه اي و را با مردم و براي مردم مي ساخت كه روح و جان و آرامش خانواده اولين هدف او بود . و سكونت دردرجه دوم قرار مي گرفت و با كمال تاسف دنياگرايي و سودمداري دنياي غرب امروزه در حال رسوخ به فرهنگ و نهاد معماري ماست و بعضي از معماران تحصيلكرده دانشكده هاي غرب به آن خوشامد مي گويند و آن تدابير معماري غريبه با فرهنگ ما را به اجرا مي گذارند .

آري معماري امروزه ما ، به جاي گرايش به فرهنگ ايراني و اسلامي خودمان ، به ( مدهاي غربي ) گرايش پيدا كرده است و خواسته يا نا خواسته در مسيري افتاده است كه ما را از اصل وخويش دور مي كند و گويا بعضي از مردم جامعه هم ، مدتي كوتاه ، آن را پاسخي رضايت بخش به خواسته اي خود مي پندارند كساني كه ناخرسندي به دل راه مي دهند و اندكتر از آنان نيزكساني هستند كه ناخشنودي خود را در قالب اظهارات صادقانه و اگاهانه با ديگران در ميان بگذارند تا بلكه مانعي بر سر راه تخريب ارزشهاي فرهنگي و معماري جامعه ما باشد



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: اصول و مبانی برنامه ريزی شهری, اصول و مبانی, مبانی برنامه ريزی شهری,
:: ادامه مطلب

        انچه  در رابطه با مطا لعات شهرنشینی  ، توسعه شهری  ،  سیاست گذاری وبرنامه ریزی  های    هدایت توسعه وگسترش شهری  حائز اهمیت بسیار است  :  تولید ادبیات نظری وطرح نظریاتی  استکه  مطالعات مذکور بتوانند با در نظر داشتن انها انجام شوند . 

     امروزه با کمی دقت در میابیم  ،  علت کلیشه ای وتقلیدی بودن  اغلب  برنامه ریزی ها وبهمین سبب ناکارامدی انها علاوه بر وجود موانع اقتصادی ، سیاسی وناهنجاری های موجود ، کمبود چنین  اندوخته های  تئوریک است .     

      نکته بسیارمهم دیگرا ینکه :  به علت کمبود مطالعات واندوخته های نظری مذکور وعلاوه بران  ،  ناچیز بودن ، اشاعه انها  در افکار عمومی ، هنگامی که فرصتی برای تجدید نظرهای اساسی  فراهم می شود  (  فرضا" زمان  تجدید نظر وهماهنگ نمودن اهداف برنامه ریزی ها  ، در سا لهای بعد از انقلاب ، با اهدافی که تضمین کننده منافع جمعی بودند  )   اصولا شرایط سیاسی لازم     ( فرضا" حمایت افکار عمومی )   بر ای اعمال تجدید نظرهائی که تامین کننده منافع جمعی است ، فراهم نگردید .  بنابر این ، دست اندر کاران ومشاورانشان ، گوئی در عمل چاره دیگری  جز تکرار راه حلهای به بن بست رسیده وازمون شده قبلی  را ندا شتند !



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: ریخت شناسی, مورفولوژی, شهرنشنی در ایران,
:: ادامه مطلب
بافت فرسوده
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 21 / 9 / 1391


-1- بافت شهری
در نگرش ما به شهر در مقیاس پیکره، سیما، چهره و نیمرخ آن مفهوم "بافت شهری" حضور دارد و در تمامی این سطوح ادراک می¬گردد.
برای رسیدن به تعریفی روشن از بافت شهری بایستی شهر را به عنوان سیستمی دارای حیات و زندگی در نظر بگیریم که دارای "موجودیت کالبدی" و "موجودیت مدنی" بصورت توأم باشد و تداوم حیات و زندگی شهر مشروط به تعادل و توازن میان این دو موجودیت در تمامی لحظات می¬باشد.
موجودیت کالبدی شهر (جسم شهر) شامل هر آنچه که کالبد شهر را می¬سازد، می¬شود و موجودیت مدنی (جان شهر) بوجود آوردنده جریان حیات زندگی در کالبد شهر می¬باشد.
موجودین مدنی شهر همچون تار و پودی کالبد شهر را به هم پیوند می¬دهد و به آن تمامیت می¬بخشد. موجودیت مدنی یک شهر با انسان و فعالیت و زندگی، او را در شهر مفهوم می¬یابد. حضور انسان و اندیشة وی همچون نبضی برای زندگی شهر عمل می¬کند، وظیفة انسانهای یک شهر "معاصر سازی" آن و آماده کردن شهر برای زندگی جدید می¬باشد این امر به شهر کیفیت ویژه¬ای می¬بخشد، کیفیتی که در تمام شهرهای زیبای دنیا مشهود است "زنده بودن". استمرار این کیفیت در یک شهر به بافت آن ویژگی خاص و منحصر به فرد "بی زمانی" را خواهد بخشید.



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، فرهنگ اصطلاحات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
شهرسازی اسلامی ؟؟؟؟ یعنی چي؟؟؟؟؟؟؟
نویسنده :
تاریخ : 23 / 8 / 1391

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up2/37072710773649992408.jpg

شهرسازی اسلامی یعنی آن علم شهرسازی که

1

2

3

4

5

6

بخوني ميفهمي .....



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، موضوعات جالب، فرهنگ اصطلاحات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
فضای شهری (؟؟؟!!!؟؟؟)
نویسنده :
تاریخ : 13 / 8 / 1391

 

با سلام خدمت شهرسازان محترم

با توجه به بحث هایی که در کلاس های مختلف در مورد فضای شهری شد تعاریف مختلفی هم در این مورد از اساتید محترم ارائه شد .

ما هم تعاریفی را که از این مفهوم پیدا کردیم  در اختیار دوستان قرار دادیم اگر دوستان تعاریف دیگری هم دارند و مطالعه کردند ارائه دهند تا استفاده کنیم

منبع این پست هم مقاله ی خانم مریم قوامی فرد با موضوع مطالعه ی مفهوم شناسی فضا و فضای شهری



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: فضای شهری, فضا, شهر, مفهوم فضای شهری,
:: ادامه مطلب

دانلود فایل صوتی کتاب تئوری شکل شهر نوشته ی کوین لینچ ترجمه ی دکتر بحرینی

فایل صوتی این کتاب رو براتون میذارم تا با موبایلتون ، همه جا بتونید گوش کنید .

لینک دانلود از سایت کنداب

 

برای دانلود باید عضو سایت شوید



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
Gis چیست؟
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 27 / 7 / 1391

 

مجموعه ای سازمان یافته از سخت*افزار و نرم*افزار كامپیوتری،اطلاعات جغرافیایی و نیروهای متخصص كه به منظور كسب، ذخیره*سازی، بهنگام كردن، پردازش و ارائه كلیه اشكال اطلاعات جغرافیایی طراحی و ایجاد شده یا نسل جدیدی از سیستم*های كامپیوتری با امكان مرتبط كردن نمایشهای گرافیكی و برخوردار از قدرت تفكیك بالا برای استفاده از نقشه*های ذخیره شده در كامپیوتر، دارای پایگاه اطلاعاتی وسیع و انعطاف*پذیر از داده*های محلی مرجع.

بنابراین سیستم اطلاعات جغرافیایی چنان طرح*ریزی میشود كه قادر باشد میزان وسیعی از داده*های فضایی را در خود جای دهد، بطور موثر آنها را ذخیره نماید، مطابق با هدف خاص استفاده كننده، داده*های نامبرده را بازیابی و تجزیه و تحلیل و در آنها دخل و تصرف كند.

کاربرد های GIS ، استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در بسیاری از قلمروهای كاربردی اهمیتی خاص دارد می باشد.


:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
شهری بر فراز آسمان
نویسنده :
تاریخ : 21 / 7 / 1391

برخی بر این باورند که آسمان محدودیتی ندارد؛ پروژه مگاتروپولیس (Megatropolis) چند ایده جالب را جمع‌آوری کرد که تأکید آن بر زندگی شهری در آینده بود.

 یکی از این نظرها متعلق به TsvetanToshkov معمار است که شامل یک شهر پیشرو الهام گرفته شده از نیلوفر آبی در بالای آسمانخراش‌هایی است که بشر با آن آشناست: «شهری در آسمان مفهومی از واحه‌ای آرام در بالای شهر آلوده و مگا توسعه‌یافته است که می‌توان از هیاهو، هوای آلوده و گرد و غبار روزانه به آنجا پناه برد.

 این طرح از گل نیلوفر آبی الهام گرفته شده که تواناییش در رشد و نمو در بالای آب‌های تیره و کدر معروف است.»

 

 



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: شهرسازی , نیلوفر آبی,
:: ادامه مطلب
لیست ژورنال ها و مجلات تخصصی شهرسازی
نویسنده :
تاریخ : 19 / 4 / 1391

در قسمت ادامه مطلب میتونید لیست کامل ژورنال ها و مجلات تخصصی لاتین و فارسی مربوط به شهرسازی رو دانلود کنید امیدوارم براتون مفید باشه!!!!!!



:: موضوعات مرتبط: معرفی کتاب، مقالات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: مجله, مجلات شهرسازین, مجلات لاتین شهرسازی,
:: ادامه مطلب
نگاهی به اصول معماری سبز
نویسنده :
تاریخ : 8 / 2 / 1391

 

مقدمه

در سال های اخیر بیانیه ها و مقالات متعددی در زمینه اصول معماری سبز توسط محققان مختلف در سراسر دنیا به رشته تحریر درآمده است. اغلب این بیانیه ها با اختلاف اندک موضوعاتی را در زمینه تشویق طراحان به حفاظت از انرژی ونیز در نظر گیری ویژگی های محلی مکان و کار با کاربران ساختمان و جوامع اطراف آن تثبیت نموده اند. معماران انگلیسی، برندا و روبرت ویل در کتاب خویش با عنوان «معماری سبز: طراحی برای آینده ای آگاه از انرژی» یکی از ساده ترین و صریح ترین چارچوب ها را برای معماری سبز مطرح نموده اند. آن ها این اصول را با استفاده از مثال های مختلف از طراحی ساختمان در اروپا انگلستان و امریکا نشان داده اند. ایشان بر فراگیری از معماری بومی تأکید زیادی داشتند، معماری که در تجربه نسل های متمادی ساکن یک منطقه و اقلیم ویژه در آن نهفته است . ...



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
مقاله ی مبلمان شهری
نویسنده :
تاریخ : 11 / 2 / 1391

مقدمه

 

در میان ساختمانها و بناها ، وسایلی نیاز است تا زندگی شهری را بهبود بخشد . وسایلی که همچون اثاث یک خانه ، امکان زندگی را درفضای میان رنگ وبتی و شیشه فراهم آورد . مبلمان شهری به مجموعه عناصری گفته می شود که در شهر و خیابان و در کل فضای باز نصب شده اند و استفاده عمومی دارند . بنا براین به دلیل ارتباط تک تک شهروندان با مبلمان ، آن ها وظیفه و مسوولیت خطیری در حفظ و نگه داری آن تجهیزات دارند ؛ مانند نرده ها ، میله های راه بند و روشنایی پایه چراغ ، سر پناه ایستگاه اتوبوس ، تابلوهای تبلیغاتی ،سطل زباله ، پت های عابر پیاده ، آبخوری ، پایه پرچم ، ساعت ، پلهای عرضی روی جوی آب و ....     ادامه مطالب



:: موضوعات مرتبط: اخبار شهرسازی، مقالات شهرسازی، موضوعات جالب، ،
:: ادامه مطلب
شهر زیر زمینی اویی (حتما بخوانید)
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 7 / 2 / 1391

شهر زیرزمینی اویی نوش آباد کاشان

شهر زیرزمینی اویی – نوش آباد – در شمال کاشان (استان اصفهان) را میتوان یکی از عجایب معماری ایران زمین دانست. این شهر که در آب و هوای خشنی واقع شده است بدین دلیل نوش آباد نام دارد که یکی از اکاسره (ساسانیان) که از آن منطقه عبور میکرده به چشمه ای میرسد و آب آن چشمه در نظرش بسیار گوارا می آید. به همین دلیل دستور میدهد که در اطراف آن چشمه شهری ساخته شود و نام آن شهر انوشاباد قرار داده شود. که البته به مرور زمان انوشاباد به نوش آباد تبدیل میشود.



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، موضوعات جالب، ،
:: ادامه مطلب

فصل نامه آبادي

آبادي فصلنامه‌اي براي طرح مسائل شهرسازي و معماري و ساختمان و انعكاس فعاليت‌ها و انديشه‌هاي جامعه علمي، اداري و حرفه‌اي شهرسازي، معماري، ساختمان و علوم و فنون وابسته است.

آبادي كار خود را در تابستان 1370 شروع نمود و تا 1379 به چاپ رسيد و  پس از از 2 سال وقفه از پائيز 1381 كار خود را از سر گرفته است.

   

 

 

اين پژوهشنامه حاصل تلاش همکاران مرکز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري در گروه هاي پژوهشي ميباشد که از اواخر پاييز سال 85 با همت و تلاش بسيار، کليه گزارش‌ها و مستندات طرح‌هاي مطالعاتي و پژوهشي را مورد بررسي مجدد قرار داده و نوشتاري از هر کدام را مشتمل بر «مقدمه و ضرورت پژوهش»، «اهداف طرح»، «ساختار انجام پژوهش»، «خلاصه يا چکيده پژوهش» و در نهايت «نتايج و دستاوردهاي حاصل از پژوهش» را تنظيم نموده‌اند.اين مجلد مي‌تواند اطلاعات مفيدي را از هر يک از طرح‌هاي انجام يافته (و حتي جاري) در اختيار پژوهشگران، صاحبنظران، مديران و دانشجويان قرار دهد .

 

 

 

پژوهشنامه مركز مطالعاتي و تحقيقاتي شهرسازي و معماري



:: موضوعات مرتبط: اخبار شهرسازی، مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
رستورانی به سبک الیس در سرزمین عجایب
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 4 / 2 / 1391

این رستوران باور نکردنی توسط Eiichi Maruyama و Katsunori سوزوکی در شهر توکیو ...


این رستوران باور نکردنی توسط Eiichi Maruyama و Katsunori سوزوکی در شهر توکیو طراحی شده است. این رستوران مثل یک دنیای فانتزی از رمان کلاسیک لوئیس کارول " آلیس در سرزمین عجایب" الهام گرفته شده است.

 

 

Alice in Wonderland Restaurant

 

 

برای دیدن بقیه عکس ها به ادامه مطلب بروید



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
روش چیدمان فضا در طراحی شهری
نویسنده :
تاریخ : 3 / 2 / 1391

یکی از اهداف مهم طراحی شهری ارتقای کیفی محیط زیست شهروندان و تعامل مثبت آنان با فضای کالبدی شهر است. به منظور دستیابی به چنین هدفی در فرآیند طراحی شهری، سناریویی تعریف می گردد که به بهبود ارتباط انسان ها با یکدیگر و با فضاهای شهری را به شکل کالبدی ارائه می دهد. اطمینان از به واقعیت پیوستن چنین سناریویی از دغدغه های مهم طراحان و تصمیم گیرندگان است.....



:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
سیستم های شبکه ارتباطی شهری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 1 / 2 / 1391

 

شبکه‌های ارتباطی درون شهری سیستمهای متفاوتی را دارا می باشند که از آن میان میتوان به چهار سیستم اصلی شعاعی، شطرنجی، حلقوی و ارگانیک اشاره کرد

شبکه‌های ارتباطی درون شهری سیستمهای متفاوتی را دارا می باشند که از آن میان میتوان به چهار سیستم اصلی شعاعی، شطرنجی، حلقوی و ارگانیک اشاره کرد :

سیستم شعاعی
در این نوع سیستم، خیابانها از یک هسته مرکزی منشعب میشوند و توسعه آن با ادامه دادن خیابانها و یا شعاعهای فرعی دیگری که اضافه میشوند به صورت محدود امکان‌پذیر است. پیوند اجزای شبکه با یکدیگر از طریق هسته مرکزی صورت می گیرد و فرم شهر به صورت ستاره‌ای است. این سیستم از لحاظ ترافیکی معایبی بسیار دارد. به عنوان مثال وسایل نقلیه برای دسترسی از یک خیابان به خیابان دیگر، نخست باید به مرکز مراجعه نمایند و سپس به خیابان مورد نظر دسترسی پیدا کنند. شبکه ارتباطی شهر مقدس مشهد از این نوع است.

 


:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
نقاشی سه بعدی در معابر شهری+گزارش تصویری
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 1 / 2 / 1391

 

"جولین بی ور" هنرمند بریتانیایی، کارِ خود را با نقاشی در خیابانها شروع کرد و در آمد حاصله از کارش را هزینه سفرهایش می کرد

: "جولین بی ور" هنرمند بریتانیایی، کارِ خود را با نقاشی در خیابانها شروع کرد و در آمد حاصله از کارش را هزینه سفرهایش می کرد، کارهای اولیه او بیشتر بر روی نقاشی از چهره های اشخاص سرشناس بود.

او سپس به نقاشی های سه بعدی بر کف پیاده روها روی آورد جولین خود می گوید: "روزی در پیاده رویی در لندن مشغول نقاشی بودم که تکه ای از خیابان را کنده بودند.

این صحنه به من ایده داد که آن را به صورت تصویری سه بعدی بر روی پیاده رو بازسازی کنم. نقاشی های سه بعدی او بر روی پیاده روهای سنگفرش شده به سرعت مشهور شد و بسیاری او را "پیکاسوی پیاده روها " نامیدند.


:: موضوعات مرتبط: مقالات شهرسازی، ،
:: ادامه مطلب
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد
 

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 351
بازدید کل : 39612
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 673
تعداد آنلاین : 1