پاتوقی برای دانشجویان شهرسازی

با سلام به جمع ما خوش آمدید این تارنما بهانه ای برای جمع بودن ماست لحظه های خوب و مفیدی را سپری کنید مدیریت وبگاه سیمای شهر
:: پروفایل مدیر وبلاگ
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
حمام – آب انبارها ( قم )
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 8 / 3 / 1391

حمام حاج عسگرخان

در بافت قدیم قم ، درشمال راسته ی بازار، حمام حاج عسگر خان واقع است . این مجموعه از دو بخش حمام و چاله حوض تشكیل شده و با تغییر درسیستم حرارتی و روشنایی هنوز به كار خود ادامه می دهد. در ورودی حمام در كنار مغازه های راسته بازار قراردارد.در قسمت ورودی حمام، كتیبه ای سنگی دیده می شود. بر اساس این كتیبه ، تاریخ ساخت حمام سال 1216 هـ . ق ذكر شده و با این حساب می توان ساختمان آن را به اوایل دوره قاجاریه و حكومت فتحعلی شاه قاجار نسبت داد.

ورود به حمام از طریق یك ورودی مستطیل شكل ، كه با چند پله در سطح پایین تری از سطح گذر بازار قرار دارد ، میسر است . بعد از آن وارد اولین فضای اصلی حمام می شویم كه مربعی به ابعاد 10/11 متر است . در مركز این فضا ، گنبدی قرار دارد كه روی هشت ستون پنج ضلعی بر پا شده است . نحوه قرارگیری اضلاع این پنج ضلع ، به صورت قرینه و هماهنگ با اضلاع مربع اطراف آن ، فرم زیبایی را به وجود آورده است . سپس یك هشتی كوچك قرار دارد كه به دومین گنبد بزرگ حمام راه دارد . نقشه این گنبد نیز مربعی با ابعاد حدود 10 متر است كه چهارستون در وسط آن قرار گرفته و گنبد روی آن ایجاد شده است . در انتهای منبع آب قرار دارد.

 



:: موضوعات مرتبط: قم شناسی، ،
:: ادامه مطلب
یک پیشنهاد
نویسنده :
تاریخ : 6 / 3 / 1391

دوستان گرامی اجرای این پیشنهاد مربوط به بعد از ترم است اما روی موضوعش می شود بحث کرد من پیشنهاد می کنم پستی وجود داشته باشه که هر چند وقت یک بار یک موضوع شهری - به روز باشه چه بهتر - را مطرح کند 



:: ادامه مطلب
اصطلاحات شهرسازی مجموعه دوم
نویسنده :
تاریخ : 3 / 3 / 1391

               با سلام خدمت کاربران محترم به خصوص دوستانی که

                با ما این مجموعه اصطلاحات رو دنبال میکنند

                   برای جزئیات بیشتر به ادامه مطلب مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: فرهنگ اصطلاحات شهرسازی، ،
:: برچسب‌ها: اصطلاحات شهرسازی,
:: ادامه مطلب

با سلام خدمت تمام کاربران به خصوص دوستانی که درس شیرین مدل های کمی رو این ترم دارند

از اون جایی که قرار شد بنده به عنوان نماینده ی کلاس با استاد زمانی جهت چگونگی و نحوه ی امتحان رایزنی داشته باشیم و اطلاعات کامل و دقیق رو بنده در وب سایت برای دوستان به نمایش بزارم و همگان رو از این مهم مطلع کنم  این اتفاق افتاد و قرار شد که استاد حد اکثر تا تاریخ 10/3/91 بنده رو از کم و کیف امتحان مطلع کند و اینجانب نیز به محض به دست آوردن اطلاعات کافی حتما حتما شما رو مطلع خواهم کرد پس فعلا تا تاریخ 10/3/91 منتظر باشید و دست به دعا باشید که استاد هر چه راحت تر شرایط امتحان و نحوه ی سوالات  رو انتخاب کند .

با تشکر با آرزوی موفقیت شما در امتحان مدل های کمی در شهرسازی

سید حسن حسینی 28/2/91



:: موضوعات مرتبط: مدل های کمی، ،
به کجا چنین شتابان؟
نویسنده :
تاریخ : 28 / 2 / 1391

به راستی ارمغان شهرسازی مدرن چه بوده است؟



:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، ،
:: ادامه مطلب
نگاهی به جنبش شهر‌سازی مدرن
نویسنده :
تاریخ : 28 / 2 / 1391

شهرسازی مدرن جنبشی در طراحی شهری‌است که در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود میلادی به اوج خود رسید. هدف این جنبش ایجاد اصلاحات فراگیر در حوزه ساختمان‌سازی شهری‌است. برنامه‌های این جنبش حوزه‌های محلی و ناحیه‌ای شهری را شامل می‌شود. طر‌ های ارائه شده از منظر شهرسازی مدرن، تغییر و تحولات جدید در حوزه شهری،



:: موضوعات مرتبط: موضوعات جالب، ،
:: ادامه مطلب
شهرهای گمشده
نویسنده :
تاریخ : 26 / 2 / 1391

باسلام خدمت همه شهرسازای موفق

اینا یه سری شهرن که تازگی پیدا شدن، خیلی جالبن



:: برچسب‌ها: ده شهر گمشده, شهرگمشده, ,
:: ادامه مطلب
محوطه های تاریخی استان قم
نویسنده : رستمی پاکان
تاریخ : 26 / 2 / 1391

دوستان عزیز:

در ادامه مباحث قم شناسی این بار به بررسی محوطه های تاریخی استان قم می پردازیم

این مقالات چکیده ای هستند از مقالات کامل

اگر دوستان اطلاعات جامع تر و یا عکس  کامل تری از این محوطه ها دارید

در بخش نظرات قرار بدید

ممنون از همکاری شما

 



:: موضوعات مرتبط: قم شناسی، ،
:: ادامه مطلب
خطرناک‌ترین‌ شهرهای‌ دنیا برای‌ زندگی
نویسنده :
تاریخ : 25 / 2 / 1391


به گزارش دادنا، جغرافیدانان، "شهر" را منظره ای مصنوعی از خیابانها، ساختمانها، دستگاهها و بناهایی می‌دانند که زندگی شهری را امکانپذیر می‌ کند.شهر، از دیدگاه رشته های علوم انسانی تعاریف متفاوتی دارد؛ برای نمونه از نظر اقتصاددانان، شهر به جایی اطلاق می‌شود که معیشت غالب ساکنان آن، بر پایه کشاورزی نباشد اما جمعیت شناسان تعداد جمعیت یک نقطه را، ملاک شهری بودن آن نقطه می‌دانند.

به گزارش موسسه «اوربان تیتان» که در حوزه مسائل شهرنشینی فعالیت دارد، از متراکم ترین جمعیت شهری دنیا می توان به شهرهایی مانند توکیو، دهلی، سائوپویلو، بمبئی، مکزیکوسیتی، نیویورک، شانگهای، کلکته، داکا و کراچی اشاره کرد اما از سویی دیگر شهرهایی هستند که ریسک زندگی در آنها بسیار بالاست. اصولا مفهوم شهرنشینی با مفاهیم افزایش جرم و جنایت های نوین نیز همراه شده است. این شهرهای خطرناک همگی از بی قانونی و وجود باندهای تبهکار پر قدرت رنج می برند اما با این وجود به علت فقر و نبودن شغل در محیط های روستایی و شهرهای کوچکتر مهاجرت به این شهرهای خطرناک دنیا نیز در حال افزایش است که می تواند در صورت کنترل نشدن به افزایش خشونت نیز بینجامد.



:: برچسب‌ها: شهر, شهر خطرناک,
:: ادامه مطلب
قم شهری که بود
نویسنده :
تاریخ : 24 / 2 / 1391

در فلات مرکزی ایران در دشتی پهناور، شهری قرار دارد که از کهن ترین مراکز تمدنی و مشهورترین شهرهای مذهبی ایران است، شهری که امام صادق ( ع) حرم اهل البیت نامید. این شهر در 130کیلومتری جنوب تهران در مرکز ایران واقع شده، که از نظر موقعیت و حدود جغرافیایی ، از شمال به استان تهران ( ورامین و ری ) ، از شرق به استان سمنان ( گرمسار ) ، از جنوب به استان اصفهان ( کاشان ) و از غرب به استان مرکزی ( ساوه ، تفرش ، آشتیان ، دلیجان و محلات ) مرتبط می شود.



:: موضوعات مرتبط: قم شناسی، ،
:: ادامه مطلب
صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 ... 23 صفحه بعد
 

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 82
بازدید هفته : 490
بازدید ماه : 1663
بازدید کل : 41299
تعداد مطالب : 230
تعداد نظرات : 673
تعداد آنلاین : 1